Kútvölgyi-Szabó Áron: Deep Down in the Rabbit Hole

 

egyéni kiállítás | solo exhibition
2020. 06. 12 – 07. 31.

 

Kútvölgyi-Szabó Áron: Deep Down in the Rabbit Hole
2020. 06. 12 – 07. 31.
online megnyitó | online opening: 2020. 06. 11.


megnyitja | opening by
Nagy Gergely artportal.hu főszerkesztője | editor-in-chief artportal.hu

A kényszerű leállást követően a Glassyard Galéria új kiállítással jelentkezik.

A globális méretű pandémia nyomán a szürrealitás egyik pillanatról a másikra a hétköznapjaink részévé vált. Ez a nemvárt tapasztalat jó kapcsolódási pontként szolgál Kútvölgyi-Szabó Áron első galériabeli, egyéni kiállítása során felvetett ismeretelméleti kérdésekhez.

 A Deep Down In the Rabbit Hole című kiállítás témájában és munkamódszerében egyaránt szervesen kötődik a művész előző években készült komplex installációihoz. Az új művek az internetes információdömping eklektikus asszociációinak és az adatvizualizáció legkülönbözőbb formáinak az elegyéből állnak össze. A „tény” és az „alternatív tudás” fogalmai mentén kibomló sorozatokat azonos, de alapjaiban különböző és látszólag egymástól teljesen független, patchwork-szerűen összeálló elemek alkotják. Ezek dekódolása Áron művészeti kutatásának gerincét adó „képiség-térbeliség” és az általa ennek megfeleltetett „tény-igazság” viszonyrendszerében lehetséges.

 A címválasztás részben Lewis Carroll Alice Csodaországban című művére utal, melyben a szürrealitás fokozatos normalizálódásának lehetünk tanúi csakúgy, mint az utóbbi évek hétköznapjainak valóságában vagy az azt mindinkább átszövő online felületek hálózatában. Ebben az időtlen, határok nélküli térben az egyes tartalmak és információk között az elsodródás, a váratlan találatok, a követhetetlen elágazódások, a beleveszettség alapvető felhasználói élményeknek számítanak. Ennek a jelenségnek a leírására használja az angol szleng a címben is megjelenő „down the rabbit hole” kifejezést.

 A kiállítás a Föld éghajlatának és ezzel párhuzamos ütemben a globális politikai klímájának átalakulásában megfigyelhető szembetűnő analógiára fókuszál. A felborult egyensúly és bizonytalanság állapotában a külsődleges technológiai alapú környezetszennyezés egy belső, mentális szennyezésként (toxikus bizalmatlanságként) is jelentkezik az átmediatizált nyilvános térben, ami mintegy közös jellemzőként az egymással párhuzamos folyamatok öngerjesztő körforgásával kiegészülve egyszerre megy végbe a fizikai valóságban és gondolati-érzelmi síkon. A kiállított munkák közül a térben elhelyezett, belógatott ingák, valamint a feltekert tervrajzok fényképei a hozzájuk kapcsolódó asszociációkon keresztül egy újabb faktor, az idő dimenziójának beemelését teszik értelmezhetővé, ami a klíma diskurzus olvasatában szorosan összefonódik a jövőre vonatkozó megállapítások alapvető bizonytalanságával.


Műtárgylista | List of works

CIKKEK | ARTICLES  

Cséka György: Az ismeretelméleti nyúl üregében_ÚjMűvészet Online, 2020. 09. 03.

pastBarnabás Bencsik