Holdmúzeum 1969 - Művészet és világűr

Múzeumunk a holdra szállás 50. évfordulójáról megemlékező kiállítása a hidegháború legkiélezettebb időszakában megvalósult, a technológiába vetett bizalom eufóriáját közvetítő alkotásokon keresztül mutatja be a művészet és a világűr kapcsolatát. A válogatás az „űrművészet” létrehozására irányuló, fél évszázaddal ezelőtt megfogalmazott elképzeléseknek állít emléket. Kevésbé ismert, ugyanakkor ikonikus példákkal dokumentálja a művészeknek azt a vágyát, hogy a jövőben, a földi kötöttségektől megszabadulva, az univerzum egy másik pontján, akár a Holdon is bemutathassák alkotásaikat. 
Vasarely csak ritkán látható, kozmikus témájú művei mellett látható lesz a Mágnesesség manifesztumát szerző görög szobrász, Vassilakis Takis 1960-ban végrehajtott akciója, amelynek során a költő Sinclair Beiles-t jelképesen – az első asztronauta, Jurij Gagarin utazását is megelőzve – „kilőtte az űrbe”. A kiállítás fókuszába az ún. Moon Museum (Holdmúzeum) került. Ez utóbbi, egy amerikai magángyűjteményből kölcsönzött körömnyi méretű kerámialap a földön kívüliek számára konceptuális geg formájában kívánt üzenni az amerikai kortárs művészetről. Létrehozásában a korszak legjelentősebb New Yorkban élő alkotói működtek közre. A John Chamberlain, Forrest Myers, David Novros, Claes Oldenburg, Robert Rauschenberg és Andy Warhol egy-egy miniatűr rajzával ellátott, és fellövése előtt az űrhajó leszállóegységébe csempészett alkotást 1969. november 19-én az Apollo–12 titokban a Holdon „hagyta”. Ily módon a második sikeres holdra szállásnak volt köszönhető, hogy művészeti alkotás került az égitestre. A tárlaton a látogatók az utóbbi mű prototípusával találkozhatnak, és szintén láthatják a belga „űrművész”, Paul Van Hoeydonck Elesett asztronauta címet viselő, a NASA engedélyével elsőként hivatalosan a Holdra juttatott műtárgy egyik példányát. 
A Vasarely Múzeumban a kiállítás előkészítése során megtalált lenyűgöző archív felvételeknek köszönhetően a látogatók rekonstruált formában ismét ellátogathatnak az ötven évvel ezelőtt rendezett Moon Show-ra, amelynek felidézéséhez a kiállítás kurátorával, Wayne Andersennel, és a tárlat dokumentációját készítő Gus Kayafas-szal készült interjú nyújt segítséget. A tárlat egyik legfontosabb szekcióját alkotó történeti rész a Holdra mint az egyetemes kultúra egyik kiemelten ikonikus szimbólumára reflektál egy-egy művel, az egyiptomi művészettől a fotográfia feltalálásáig. Az itt bemutatott alkotások egyfajta diszkurzív mezőként szolgálnak a 20. század második felében készült alkotások számára.
Hálásak vagyunk a Citi Magyarország nagylelkű támogatásáért, mellyel a kiállítás főtámogatójaként járult hozzá tárlatunk megvalósításához.

https://vasarely.hu/

Barnabás Bencsik