Sarah Dobai: The Donkey Field & In Plain Sight

 

önálló kiállítás | solo exhibition
filmek és fotók | films and photographs

2021. 11. 12 – 2021. 12. 10.

 

Photos: Zsuzsanna Simon

You can access the online, 3D version of the show here.

 

PRESS RELEASE

A Glassyard Galéria örömmel mutatja be The Donkey Field címmel, Sarah Dobai londoni művész első magyarországi önálló kiállítását, amely november 12-től, december 10-ig tekinthető meg a galériában. A kiállítás egyúttal Dobai új mozgóképi alkotásának, The Donkey Field (2021) magyarországi premierje, amely néhány nappal ezelőtt debütált Londonban, az Imperial War Museum-ban.

A kiállítás központi műve, Sarah Dobai idén befejezett filmjének vetítése. A film, egy gyermek ellen a "Szamár-mezőnek" nevezett környéken 1944-ben elkövetett antiszemita támadás és az “Au Hasard Balthazar / Szerencsés Balthazar” (Robert Bresson, 1966) című, klasszikus francia filmben szereplő Balthazar, a szamár üldözésének története közé vont párhuzamra épül.
A film feliratos szövegrészletekből – amelyek egy, a második világháború utolsó évének Budapestjéről szóló visszaemlékezés részletein alapulnak, valamint olyan jelenetekből áll össze, amelyek újrajátsszák és átfogalmazzák Bresson allegorikus történetét az ártatlan szereplők bűnbakká válásáról. A részben a mai Budapest utcáin forgatott, a bevándorlásellenes politikája és a menekültekkel szembeni lelketlen bánásmódja miatt kritizált rezsim fennállása alatt készült film hangsúlyozza a fiú történetének érvényességét a kényszerű migráció és az üldöztetés más, újabbkori formáival összefüggésben.

A filmhez számos új, idilli tájakat ábrázoló fotó is kapcsolódik, amelyek bukolikus hangulatát beárnyékolja az európai történelem sötét epizódjaihoz való kapcsolódásuk.

Ezzel párhuzamosan a galéria bemutatja Dobai egy másik filmjét, az In Plain Sight címűt, amely Bresson Pickpocket (1959) című alkotását értelmezi újra. A L'Été Photographique de Lectoure megbízásából forgatott műben a művészek modellekkel dolgoztak, hogy újra eljátsszák Bresson filmjének azon részeit, amelyekben a főszereplők elpróbálják és előadják azokat a technikákat, amelyeket a zsebtolvajok alkalmaznak, hogy elkerüljék a lebukást. Az egyik főszereplő szemszögéből írt, élményszerű beszámolót felhasználó mű a zsebtolvajlás intimitására és tolakodó jellegére reflektál.

A kiállításon a londoni Four Corners Press által kiadott The Overcoat (A köpönyeg) című művészkönyvből is látható lesz egy válogatás, amelyben Nyikolaj Gogol 1842-es, azonos című, sötét humorú novellája mellett belvárosi üzletek vitrinjeit ábrázoló nagyméretű fotók is szerepelnek. A főként Londonban és Párizsban készült képek a város utcáin megjelenő, a társadalmi státusz és a fogyasztói jólét illúziójához kapcsolódó megszállottságra reflektálnak, ahogy azt Gogol szövege is megfogalmazza. A film és a fotósorozat a 2008-as pénzügyi összeomlás és válság nyomán született.

Sarah Dobai Londonban élő képzőművész, aki budapesti családi gyökerekkel is rendelkezik, a fotográfia, film, fotókönyvek és performatív műfajok területén alkot. Legutóbbi munkái középpontjában a film- és irodalomtörténeti művek újrajátszása áll, amely a jelen problémáinak történelmi kontextusba helyezését és értelmezését szolgálja. Legutóbbi kiállításai: Or Gallery, Vancouver (CAN) L’été Photographique de Lectoure (FR), FotoMuseum Antwerp (B), FotoMuseum Winterthur (CH), Whitstable Biennale, Bristol Museum & Art Gallery (GB), Whitechapel Art Gallery, London, Kamloops Art Gallery (CAN), Kuandu Museum of Fine Art, Tapei, Kettles Yard , Cambridge (GB) és Artist’s Space, New York. Rezidencia programok: Recollets, Paris and IASPIS International Residency Programmes, Stockholm. Fotói megjelentek a The Photographic Portrait és Contemporary Photography as Art (Thames & Hudson) és a Photographie Contemporaine (Flammarion Press) című fotóalbumokban és számos más kiadványban.


Glassyard Gallery is pleased to present The Donkey Field, the first solo show in Hungary of works by London based artist Sarah Dobai, on view at the gallery from November 12 through December 10, 2021. This exhibition marks the premiere in Hungary of Dobai’s new film work The Donkey Field (2021), which debuted in London at the Imperial War Museum some days ago.

The central feature of the exhibition will be a single screen film titled The Donkey Field. The artist’s new film weaves a link between an antisemitic attack in 1944 on a young boy on a piece of common land known locally as ‘the donkey field’ and the story of the persecution of Marie and Balthazar in the acclaimed film Au Hasard Balthazar (Robert Bresson, 1966). The film features a text, based on sections of a memoir of Budapest in the last year of World War II, and scenes which re-enact and reframe Bresson’s allegorical story about the scapegoating of innocent subjects. Partly shot on the streets of present-day Budapest, under a regime criticized for its anti-immigrant policies and harsh treatment of refugees, The Donkey Field underlines the relevance of the boy’s story to other, more recent stories of displacement and victimization.

The exhibition also includes several new photographic works that depict landscapes whose pastoral qualities become shadowed by their association with dark episodes of European history.
The Donkey Field featured in solo presentations at the Imperial War Museum & Danielle Arnaud Gallery, London and will go on to show at BALTIC, CAST & Merz Barn, Cumbria.

Alongside this the gallery will present In Plain Sight which looks to another of Bresson’s film Pickpocket (1959). For this work, originally commissioned by L’Été Photographique de Lectoure, the artist worked with models to re-enact sections from Bresson's film where the protagonists rehearse and perform the techniques that pickpockets use to avoid being caught. Accompanied by a spoken narrative written from the perspective of one of the protagonists, the work reflects on the intimacy and invasive quality of the act of theft.

The exhibition will also include a selection of photographs from The Overcoat, an artist’s bookwork published by Four Corners Press in London in which Nikolai Gogol’s 1842 darkly humorous novella of the same name is presented alongside large format photographs of contemporary shop vitrines. Shot mainly on location in London & Paris, the images reflect on the preoccupation with illusions of status and opulence that figures in Gogol’s text and on the streets of the city. In Plain Sight and The Overcoat were both conceived in the wake of the 2008 financial crash.

Sarah Dobai is a London based artist with family roots in Budapest and who works with photography, film, publication, and performance. Her recent works have re-enacted and repurposed historical works of cinema or literature, frequently working between image and text, as a means of addressing present day concerns in a historical setting. Recent exhibitions include Or Gallery, Vancouver, L’été Photographique de Lectoure, France, FotoMuseum Antwerp, FotoMuseum Winterthur, Whitstable Biennale, Bristol Museum & Art Gallery, Whitechapel Art Gallery, Kamloops Art Gallery, Canada, Kuandu Museum of Fine Art, Tapei , Kettles Yard , Cambridge & Artist’s Space, New York. She is a Laureate of Recollets and IASPIS International Residency Programmes in Paris and Stockholm. Her work is featured in The Photographic Portrait & Contemporary Photography as Art (both Thames & Hudson), Photographie Contemporaine (Flammarion Press) among other publications.

Támogatók | Supported by: Arts Council England, University of the Arts London

Külön köszönet | With thanks to The Elephant Trust

A kiállítás a Fotóhónap 2021 programsorozatának részeként valósul meg. | The exhibition is part of the Hungarian Month of Photography programme.

pastBarnabás Bencsik